De cavia:

Vitamine C is van levensbelang voor de cavia. De cavia maakt deze vitamine niet zelf aan en moet deze dus via de voeding binnenkrijgen. Krijgt een cavia onvoldoende vitamine C binnen, dan kunnen er bijvoorbeeld al snel bloedingen in spieren en gewrichten optreden (waaronder het kaakgewricht). Dit maakt bewegen voor de cavia pijnlijk met als gevolg dat er weer minder gegeten zal worden en het snel bergafwaarts zal gaan. De meeste droogvoeders bevatten te weinig vitamine C of de cavia eet er niet of selectief van. Het is daarom van belang om cavia's ELKE dag een tablet vitamine C van 50 mg te geven. Dit in combinatie met onbeperkt hooi.

Het konijn:

• Wist u dat konijnen twee soorten ontlasting produceren? Dagontlasting ziet er uit als harde bolletjes, nachtontlasting is plakkerig. Het is daarom vooral in de zomer zaak op konijnen te letten die zich van achteren niet goed schoonmaken: het risico op maden gevolgd door een pijnlijke konijnendood is in de zomermaanden het grootst. Om het risico te beperken kunt u bij Dierenarts Vliex Nomyasis spray (een flacon van 75ML voor 18,75 euro) krijgen; dit sproeit u op de risicogebieden bij het konijn (staart, liezen, poten, onderrug). Deze spray zorgt ervoor dat vliegen minder snel op het konijn zullen landen. Bevinden zich er reeds eitjes in de vacht, dan zullen de larven na het uitkomen sterven als het konijn met Nomyasis is behandeld.
  • Voor myxomatose en viraal haemorrhagisch syndroom, nu een type 1 en een type 2, bestaat een vaccin. Bij de verspreiding van beide virussen spelen insecten een rol. voor buitenkonijnen is dit zeker aan te raden.
  • Myxo + vhd 1( nobivac)  30 euro , myxo + vhd 1 +2 (nobivac + filavac) 49 euro , beiden 1 maal per jaar
  • Geef altijd hooi, gemengd voer is eigenlijk niet goed, liever bikskorrel, en niet meer dan 20 gr/kg per dag(teveel:blaasontstek, overgewicht, teveel nachtontlasting).  als een konijn geen hooi eet kan dit al een aanwijzing zijn voor gebitsproblemen. Konijnentanden en kiezen blijven het hele leven groeien. Gebitsproblemen zijn de meest voorkomende redenen voor een bezoek aan de dierenarts. De oorzaken zijn o.a. een voeding met te weinig vitamine D en calcium.
  • Bij sterilisatie van het konijn blijft de patient minimaal 1 dag in opname in onze couveuse , daarnaast  krijgt de patient altijd pijnmedicatie en medicatie ter bevordering van  de darmbewegingen.
  • met spoed naar dierenarts : niet eten en drinken,
Telefoonnummer Dierenarts Vliex: 046 44 28 60 6